BBC-ի տեղեկացմամբ՝ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ առայժմ չի ցանկանում նոր պատժամիջոցներ սահմանել Ռուսաստանի նկատմամբ, որպեսզի չվնասի խաղաղ գործընթացին։ Նրա դիտարկմամբ՝ ռուս-ուկրաինական հակամարտությունը պետք է մնար Եվրոպայի խնդիրը, ԱՄՆ-ը չպետք է միջամտեր, և եթե էական առաջընթաց չլինի, ԱՄՆ-ը իր դերը կարգավորման հարցում կզիջի Եվրոպային։ Նա հավաստիացրել է, որ ամերիկացի զինվորներ ՈՒկրաինայում չեն լինի։                
 

«Ժողովրդի գումարներով ստեղծված ֆիլմն ինչո՞ւ չի հասնում ժողովրդին»

«Ժողովրդի գումարներով ստեղծված  ֆիլմն ինչո՞ւ չի հասնում ժողովրդին»
07.07.2015 | 10:32

Ռեժիսոր, սցենարիստ, օպերատոր, նկարիչ ԱՐՄԵՆ ՌՈՆՈՎԸ Հայաստանի, Ռուսաստանի, ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի նկարիչների միության պատվավոր անդամ է, ինչպես նաև կինեմատոգրաֆիստների կոնֆեդերացիայի և Հայաստանի կինեմատոգրաֆիստների, թատերական գործիչների միությունների անդամ: Նրա առաջին ռեժիսորական աշխատանքը «Ամեն» վավերագրական ֆիլմն է: «Պոպրիշչինը» խաղարկային դեբյուտն է, որն արժանացել է ազգային և երկու միջազգային մրցանակների: Հեղինակ է մեկ տասնյակից ավելի ֆիլմերի: Բոլորովին վերջերս կայացել է Արմեն Ռոնովի «Քաջ Նազար» ֆիլմի փակ ցուցադրությունը:

«ԿՅԱՆՔՆ ԻՆՔՆ Է ԹԵԼԱԴՐՈՒՄ ՄՇԱԿՈՒՅԹԻ ՏԵՍԱԿԸ»


-Ես փակ դիտում կազմակերպեցի, քանզի բաց ցուցադրություն հնարավոր չէ հայրենիքում, կոտրում են պարանոցը, ձեռքերը և ոտքերը,- «Իրատեսի» հետ զրույցում ասաց ռեժիսորը:- Շրջանակներն ավելի քան սեղմված էին, հիմնականում կինոարտադրողներն էին և ազատ պրոֆեսիոնալներ` իրավաբաններ, քաղաքական գործիչներ, որոնք հետևում են մշակութային զարգացման տենդենցներին և այն արվեստագետների գործունեությանը, որոնք բացարձակ արվեստ են ստեղծում: Նրանք մոտ 30 հոգի են: Դա իմ հանդիսատեսն է:
-Ե՞րբ եք ֆիլմը ներկայացնելու լայն շրջանակներին:
-Ֆիլմը նկարահանվել է պետպատվերով (ինչպես իմ բոլոր ֆիլմերը) և պատկանում է հայ ժողովրդին: Այսինքն, պետությունը պատվիրում է քեզ արվեստի գործ ստեղծել, որը կմնա պատմության դեղնած էջերում, սերունդները կտեսնեն, թե ինչ է կատարվել տվյալ ժամանակաշրջանում:
Ինձ էլ է հետաքրքրում այդ հարցը` ինչո՞ւ իմ ֆիլմերը տեղ չեն գտնում խաղացանկային ցուցադրություններում, ժողովրդի գումարներով ստեղծված ֆիլմն ինչո՞ւ չի հասնում ժողովրդին:
-Այսինքն, գումար տրամադրվում է ֆիլմը ստեղծելու համար, բայց հանրահռչակելու համար ոչինչ չի՞ արվում:
-Այո, դա էլ կինոյի մասին օրենքի բացակայության հետևանք է: «Կինոյի մասին» օրենքը թույլ կտա, որ կինոգործիչն ունենա ստեղծելու, կիրառելու, ներկայանալու և երկխոսելու հնարավորություն: Ստեղծելը կա, մյուս երկու օղակները` կիրառելն ու ներկայանալը, չեն աշխատում: Գումար է տրամադրվում, ֆիլմը ստեղծվում է, բայց վերջնական արդյունքը չի քննարկվում` բավարարե՞լ է գումարը, բավարար կերպով արդյունք տվե՞լ է ֆիլմը: Միանշանակ անտարբերություն է: Իմ ֆիլմերը նաև քաղաքական բնույթ ունեն: Արվեստ գումարած քաղաքականություն: Քաղաքականությունը զտվում է, մաքրակերպվում, որ մշակույթի միջոցով հանդիսատեսին հասնի: Անտարբեր կարող է լինել միայն հասարակությունը, այսինքն` սոցիալական շերտերը: Իրենք կարող են բոյկոտել, ասել` անտարբեր ենք կամ հետաքրքրվում ենք, բայց դրա համար պետք է նախ տեղ հասնի ինֆորմացիան:
-«Ոսկե ծիրանում» կարող էիք ներկայանալ նոր ֆիլմով:
-Իմ ֆիլմերը «Ոսկե ծիրանի» մրցութային ծրագրերում ցուցադրվել են, բայց ես չեմ վստահում այդ փառատոնին: «Քաջ Նազարը» չեմ ներկայացրել:
-Փառատոնի կազմակերպիչները պնդում են, որ հայկական ֆիլմերը զիջում են, և հայ ռեժիսորներին հնարավորություն է տրվել ներկայանալու «Հայկական համայնապատկեր» ծրագրում: Խաղարկային ֆիլմերի մրցութային ծրագրում մասնակցությունը չի խրախուսվում, ինչն էլ երբեմն դժգոհության տեղիք է տալիս:

-Հետադիմական վերաբերմունք է: Շատ լավ է, որ կա «Հայկական համայնապատկեր» ծրագիրը, դրա ազգային առաքելությունը ավելի կայուն կերպով իրականացնում է «Հայակ» մրցանակաբաշխությունը՝ որպես առանձին կինոփառատոն, այսինքն, հայազգի ստեղծագործողների արտադրանքը ներկայացվում է հայազգի դիտողներին, նաև հանրայնացվում է համաշխարհային շուկայում:
«Հայկական համայնապատկերը» մնում է ոչ պրոֆեսիոնալ շրջանակում, այն մարդկանց շրջանակում, ովքեր իրենց կինոքննադատ են հռչակում, կարծրատիպեր են թելադրում, հին մարդիկ են, ոչինչ չեն հասկանում կինոյից, ովքեր ասում են` կինոն մահկանացու է՝ անձնավորում են:
-Որքան գիտեմ՝ հանձնախմբում երիտասարդ կինոքննադատներ էլ կան:
-Չգիտեմ` ովքեր են, բայց կարող եմ ասել, որ ամեն ինչ համակարգված է: Իմ ֆիլմի պարագայում ասում են` չենք հասկանում ինչ է: Պրոֆեսիոնալ քննարկում անգամ չի եղել, թեև ինքս բազմիցս քայլեր արել եմ կինոքննադատների հետ երկխոսելու: Այսինքն, չեք հասկանում, կբացատրեմ, կխոսենք ֆիլմի մասին: Կամ ինչո՞ւ եք բոյկոտում այն, ինչ չեք հասկանում: Ես միանշանակ զգում եմ բոյկոտն իմ հանդեպ, դրա համար էլ անտարբեր եմ այդ և նման փառատոների նկատմամբ: Դրանք մոնոպոլիզացված են: Այսպես է` եթե դու ինձ չես ընդունում, ես էլ ասում եմ, որ քեզ չեմ հասկանում, որովհետև ես եմ համակարգում, մոդելավորում մոնոպոլիան և որպես մոնոպոլիստ քեզ հետ երկխոսության մեջ չեմ մտնում. դու ոչ իմ ընկերն ես, ոչ էլ բարեկամը: Քավոր-սանիկական համակարգ:
-Չհասկացվելուց զատ, ի՞նչ դիմադրության են հանդիպում Ձեր աշխատանքները: Ասենք, եթե ֆիլմը չեն ներառում փառատոնում, ինչպե՞ս են պատճառաբանում մերժումը:
-Իմ ֆիլմերում ես երեք շերտային մոդելավորում եմ ներկայացնում` սինթեզելով խաղարկայինը, անիմացիան և խրոնիկալ վավերագրությունը: Դա իմ` Ռոնովի համակարգն է: Մեզանում փառատոների կազմակերպիչները` մոնոպոլիստները, դիտելով իմ ֆիլմերն ասում են` սա չի համապատասխանում և ոչ մի ժանրի, հավաքական ժանրի համար ծրագիր չունենք: Չնայած կա էքսպերիմենտալ ժանրը, որին իրենք լուրջ չեն վերաբերվում: Իսկ կինոն ինքնին էքսպերիմենտ է, մնացած շեշտադրված ժանրերը խաբկանք են, կինոյի մահը դրանք բերեցին: Չի կարելի համակարգել և ստուգատեսել վիզուալ քաոսը, դա նույնն է, որ Սահարան համակարգենք: Պետք է լիներ մեկ ժանր` էքսպերիմենտալ, որի մեջ կներառվեին աշխարհի բոլոր ժանրերը և չէին անվանակոչվի, որ ստեղծագործողն ազատ լիներ: Թեև իմ լուծումները, ասում են, էքսպերիմենտալ ժանրում նույնպես չեն ներառվում:
-Ենթադրենք` Ձեր ֆիլմերը ցուցադրվեցին «Մոսկվա» կինոթատրոնում: ՈՒնե՞նք հանդիսատես, որին կարող է գրավել մաքրարյուն արվեստը:
-Ինչպե՞ս չունենք, աշխարհի ամենաինտելեկտուալ հանդիսատեսը հայ հանդիսատեսն է:
-Բայց ի՞նչ են նայում այսօր` էժանագին կատակերգություններ:


-Ինչ հրամցնում են, դա էլ նայում են: Բայց հանդիսատեսն ունի որոշակի վերաբերմունք. երբ նայում է խեղկատակություն, ասում է, որ սա խեղկատակություն է: Այսինքն, եթե դու հանդիսատեսին ձեռ ես առնում, հանդիսատեսն էլ քեզ է ձեռ առնում՝ տոհմածառով ներառյալ: Ինչ տաս, այն էլ կստանաս: Ինչպես նշեցի՝ ինձ չեն թողնում հանդես գալ, մշակույթի նախարարության համապատասխան բաժինները հետաքրքրված չեն վերջնական արդյունքով, ժամանակակից տեխնոլոգիաներից` հեռուստատեսություն և այլն, անիմաստ է օգտվելը, երբ հանդիսատեսին չի հասնում խոսքդ: Խնդրեմ, «Քաջ Նազար» ենք նկարահանել, որ ամենաակտուալ թեմաներից է: Այդ թեմաներն են ստեղծել ազատ մտքի, ազատ գործելու հնարավորությունը, որի օրինակը տեսնում ենք այսօր Բաղրամյան պողոտայում: Մեր եղբայրները` տեսնելով պետության անտարբերությունը իրենց շահերի նկատմամբ, դուրս են եկել պայքարի: Որովհետև հանրությունը պետք է ազատ շարժվելու իրավունք ունենա` թե՛ մտքի առումով, թե՛ նյութի, թե՛ թռիչքի: Բայց ինքը չունի այդ հնարավորությունը:
-Իբրև հեղափոխական արվեստի ներկայացուցիչ` հեղափոխությունը, այլընտրանքը բոլո՞ր իրավիճակներում եք ընդունելի համարում:
-Միանշանակ, հեղափոխությունը կյանքից է գալիս մշակույթ: Մշակույթն ի՞նչ է առանց կյանքի: Ոչինչ: Կյանքն ինքն է թելադրում մշակույթի տեսակը՝ երկխոսության մենախոսությունը:

«ՀԱՅԵՐԻ ՀԱՄԱՐ ՔԱՋ ՆԱԶԱՐԸ ՄԵՂՔԻ ՄԱՐՄՆԱՎՈՐՈՒՄՆ Է»


-Ինչո՞վ է առանձնանում Ձեր «Քաջ Նազարը», ի՞նչ նոր բան է տեսնելու հանդիսատեսը ֆիլմում:
-Առաջին հերթին իր՝ որպես անհաշտ ծույլի, մեղքերի քավությունն է տեսնելու և քայլերը դեպի թաց ճշմարտությունը գլորող: Հայերի համար Քաջ Նազարը մեղքի, մեղսագործի մարմնավորումն է:
-Դրսում ցուցադրե՞լ եք:
-Թբիլիսիում փակ դիտում է կազմակերպվել՝ բաց քննարկմամբ:
-Որքան գիտեմ` ֆիլմում հոգևորականին ներկայացնում եք սատանայի կերպարով:
-Այո, սև փարաջայով սատանա է, հակաքրիստոս: Դեմք չունի, անդեմ է, ագռավակերպ: Քաջ Նազարը ինքնակոչ կառավարիչ է, որ ինքն իրեն կոչեց թագավոր, նրան քաջալերում էին «հոգևոր հայրերը»:
-Տպավորություն է ստեղծվում, որ ֆիլմը դեմ է եկեղեցուն, քրիստոնեությանը:
-Ես հայ եմ: Արմատներով՝ հեթանոս: Հակաեկեղեցական չէ, կրոնի դեմ է, մահակի, հավիտենական ինկվիզիցիայի:
-Այսօր հոգևորականները ակտիվիստների կողքին են, ի՞նչ ինկվիզիցիայի մասին է խոսքը:
-Այն ժամանակ չէի՞ն կանգնում Ժաննա դը Արկի, Լայբնիցի, Պասկալի, Գալիլեյի, Կոպեռնիկոսի, Պաստերի կողքին, սակայն վերջիններս մերժում էին եկեղեցականների ասածները: Արարչագործության ժամանակ Աստծո կողքին ականատեսներ և վկաներ չեն եղել: Միջնադարում ինկվիզիցիայի պատճառով ինչքան լուսավոր մարդիկ վարկաբեկվեցին և ոչնչացան: Ինկվիզիցիան առկա է բոլոր ժամանակներում:
-Որտե՞ղ է նկարահանվել ֆիլմը, որքա՞ն են տևել նկարահանման աշխատանքները:
-Մեկուկես տարի: Նկարահանումների մի մասը Լուվրում ենք արել: Այդ անպատկառը, ցուցիկ-ցինիկը` Նազարը, մտածում էր, որ Նապոլեոնի անկողնում պետք է լուսացնի, Լուվրը պետք է լինի իր նստավայրը, գեղի տունը: Դրա համար գնացի Լուվր:
-Ովքե՞ր են դերերում:
-Քաջ Նազարին կերպարանավորում է Ռաֆայել Քոթանջյանը, կրոնավորը Գեորգի Հովակիմյանն է, ՈՒստիանը` Տաթև Մելքոնյանը, Նարցիսը` Անդրանիկ Ղազարյանը: Ես ռեժիսորն եմ, օպերատորը, մտահղացման հեղինակը, բեմադրող նկարիչը: Կոստյումների ձևավորման հեղինակներն են Իգոր Լիֆշիցն ու Անահիտ Աղաջանյանը։ Ֆրանսիայում մեզ միացան երկու հայտնի դերասան` Ալեք Դյուշանը և Սամվել Փարիզեցին` նկարիչ, տաղանդավոր ակտիվիստ, որ մասնակցում է տեղի բոլոր ցույցերին: Մեր նկարահանումների ժամանակ ցուցարարները պաշարեցին Լուվրը: Ակամայից մասնակից դարձանք ցույցին, ոստիկանությունը շրջապատեց և այլն:
-Ձեր «անբաժանելի» արտիստներն են Ռաֆայել Քոթանջյանը, Տաթև Մելքոնյանը և Գեորգի Հովակիմյանը, ժամանակին` Վլադիմիր Մսրյանը: Ինչո՞վ է պայմանավորված ընտրությունը:
-Միայն նրանք կարողացան երկխոսել ինձ հետ: ՈՒրիշները չփորձեցին, շատերը վախեցան, այդ թվում` օպերատորները: Դրա համար էլ հիմնականում ֆիլմերս ես եմ նկարահանում:

«ԿԻՆՈԳՈՐԾԻՉԸ ԿԱՐԳԱՎԻՃԱԿ Է, ԽՐՈՆԻԿԱ»


-Եթե փորձ արվի Ձեր ֆիլմերը դուրս բերելու համաշխարհային կինոշուկա, հավանականություն կա՞, որ արձագանք կգտնեն դրսում, կոմերցիոն առումով շահույթ կբերե՞ն:
-Իսկ ինչո՞ւ ոչ: Բայց երկիրը պետք է ներկայացնի: Վին Վենդերսին ներկայացնում են Գերմանիան և Ամերիկան: Ես պաշտոնական հրավեր ստացա Ֆլորենցիայի բիենալեից` ներկայացնելու Հայաստանը: «Մեկենասներին» դիմեցի, որ տաղավարի համար վճարեն, բայց ոչ ոք չհետաքրքրվեց: Համաշխարհային կազմակերպությունների անդամ եմ, փառատոների մասնակից, այլ երկրներից ցուցահանդեսներ կազմակերպելիս կապվում են ինձ հետ, ուղարկում եմ իմ գործերը: Այսինքն, ես երկխոսում եմ մենախոսությամբ: Ես մեր երկիրն եմ ներկայացնում, բայց մերժված եմ նույն երկրում: ՈՒրեմն դառնում եմ գաղթական իմ հողի վրա: Դրա համար էլ որոշել եմ իսկապես գաղթել, գաղթական լինել՝ օրենքից դուրս:
-Բազմադիմությունը արվեստում ենթադրում է, որ ավելի մե՞ծ թվով երկրպագուներ կունենաք, որովհետև ամեն մեկն իրեն հարազատ մի բան կգտնի:
-Միանշանակ, իմ մեջ է բազմադիմության, բազմատիպության պաշարակերպը, ես բազմադեմ եմ ու ստեղծում եմ բազմադեմ արվեստ, դու քոնն անպայման կգտնես: 1999-ից կինեմատոգրաֆիայի աշխարհում եմ, չի եղել մի դեպք, որ իմ հանդիսականը կինոդիտման ընթացքում դուրս գա դահլիճից: Եթե պիտի մահանա, տեղում է մահանում, եթե վիսկի է ուզում, իր հետ բերում է, խմում, ծխել է ուզում, տեղում ծխում է, իրեն դուրս են հրավիրում դահլիճից, ինքը մտնում է ներս, ինչ կատարվում է, կատարվում է տեղում: Ես հետամուտ եմ 60-70 ականներին, երբ Փարիզի Սեն Դենի փողոցի մի փոքրիկ սրճարանում երկխոսում էին Ժան-Լյուկ Գոդարը համարձակ, խիզախ, ըմբոստ, և մարդկային մյուս բարձր հատկանիշներով օժտված Արևմուտքի 60-ականների երիտասարդները, որոնց շուրջ կրկին հեղափոխություն էր: Հիմա մենք զիլ ժամանակներ ենք ապրում, նստած ենք այստեղ, սրճում ենք (երկխոսության գույնն է սուրճի գույնը), մեր կողքին անմիջապես հեղափոխություն է տեղի ունենում: «Քաջ Նազարի» ցուցադրությունը հիմա պետք է լիներ, հանրայնացվեր, ոչ թե զսպվեր։ Նկարված է այն, ինչ կատարվում է այսօր:
-Ամփոփելով` ի՞նչ կասեք:
-«Կինոյի մասին» օրենքը պետք է պարտադրի, որ ստեղծվեն պրոդյուսերական կենտրոններ և զբաղվեն մշակույթի արժեքների տարածմամբ: Ես պիտի պաշտպանված լինեմ կինոյի օրենքով և ՀՀ Սահմանադրությամբ, որտեղ հստակ կետ պետք է լինի կինոգործչի (առհասարակ` արվեստագետի) համար: Կինոգործիչը մարդ չէ, առողջ ապրելակերպ է, կարգավիճակ է, խրոնիկա է, պատմությունը վիզուալացնողն է, պատմությունը կրողն է: Երբ նախագիծ ունես, այդ ընթացքում պետք ես, իսկ մնացած ամիսներին ինչպե՞ս պետք է ապրես, օրենքը պետք է ապահովի արվեստագետի ապրելու նյութական կարգավիճակը:
-Շատ են կինոգործիչները, ո՞ր մեկին վճարեն:
-Այդքան շա՞տ են կինոգործիչները, այդ դեպքում մարդիկ էլ են շատ, նախագահներն էլ են շատ, թմրամոլներն է: Թող մի գրող լինի, մի կինոռեժիսոր, մի նախագահ, մի մարդ, մի սուրճ խմող: Չորս-հինգ հոգու կարող են ֆինանսավորել «աշխարհի մեծերը»: Եվրոպայում կամ ԱՄՆ-ում ո՞նց են կինոգործիչներին ֆինանսավորում: Երկրի մենեջերը շատ փող ունի ու պարտավոր է մեզ վճարել, ինչպես պարտավոր է էլեկտրաէներգիայի սակագինն իջեցնել: Պետք է պաշտպանված լինենք օրենքով, որ չդառնանք գաղթական՝ օրենքից դուրս:


Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1778

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ